Recenze

Ury, W.–Fisher, R.: Jak dosáhnout souhlasu. 2. vydání. Praha: MANAGEMENT PRESS, 2006, 173 s., cena neuvedena

Domluvit se bývá levnější a rychlejší. Co však dělat, je-li protistrana silnější? Co když nechce rozumně vyjednávat? Na tyto a podobné otázky odpovídají autoři shrnujícího a velmi profesionálního díla. Kniha je dobrou příručkou pro každého, kdo chce vyjednávat – ať už v podnikání, práci, politice či rodině. Nezbytným materiálem pak je pro mediátory, negociátory a další profesionální zprostředkovatele komunikace.

Publikace vychází z dlouholetých výzkumů a praxe Harvardské univerzity, zavádí pojem „principiální vyjednávání“ a perfektně ho vysvětluje. Při tvrdém jednání o podstatě problému se vyjednavač snaží o měkký přístup k účastníkům, cílem je zvětšení společného užitku – větší koláč pro všechny. Pojetí knihy je učebnicové a velmi názorné: stanovení problému, popis metody a její použití v praxi, závěrem typicky zkratkové shrnutí ve formě FAQ (často kladených otázek). Autoři s oblibou pracují s tabulkovými schématy a diagramy, a to vždy smysluplně a k dobru věci. Nechybí ani představení Harvard´s Program of Negotiation – programu vyjednávání, doplněného odkazy na další prameny.

Nelze říci, že po nastudování knihy se člověk stává mediátorem. Jako pomůcka k dalšímu odbornému vzdělávání je však publikace vynikající. Proto ji doporučujeme jako základní literaturu pro Kurz mediátora Unie.

Zpět

URMR a.s., Příkop 6, 602 00 Brno

telefon: +420 545 242 592 - e-mail: info(at)urmr.cz - web: www.urmr.cz